Rimac Concept_One

Az elmúlt években egyre többször hallunk elektromos hajtású járművekről. A nagy autógyárak évek óta kísérletezgetnek velük, kereskedelmi forgalomban azonban egyelőre nem nagyon akarnak terjedni, ennek fő oka valószínűleg az akkumulátorok magas ára – és ezen a most feltűnt Rimac Automobili biztosan nem fog változtatni…

Az elektromosság nehezen megfogható, anyagtalan, steril – a benzinnél sokkal elvontabb dolog -, mégis van benne valami, ami megragadja az embert és elgondolkodik, hogy – ha erre lehetősége van – a bömbölő V8-ast válassza, vagy a szagtalan villanyost. Így jöhetett létre a Lotus Elise karosszériába épített Tesla Roadster, ami igen impresszív adatlapjával sokak fantáziáját megmozgatta – a gyár nem tudta kielégíteni a keresletet.

A huszonhárom éves, horvát Mate Rimac igen nagyot álmodott: egy ezer lóerős, elektromos szupersportkocsit, ami mellett a Tesla dodzsemszámba megy. Cége, a semmiből feltűnő Rimac Automobili ezt az álmot beteljesíteni látszik: a Frankfurt Motor Show-n bemutatták a Concept_One prototípusát.

Az osztrák Adriano Mudri tervezte szénszálas karosszériának köszönhetően az autó 1650kg tömegűre sikerült annak ellenére, hogy egy tekintélyes, 92kWh-s akkucsomagot is cipel magával. A kocsi igazi különlegessége a hajtáslánc: minden kerekére egy-egy, 250kW csúcsteljesítményű, állandómágneses szinkronmotor jut, beépített teljesítményelektronikával és egy lassító hajtóművel: a motorok fordulatszáma 12000/perc. A hatalmas teljesítmény és kis méret miatt ezek az egységek természetesen folyadékhűtést kaptak.

Az akkumulátor-pakkok alacsonyra kerültek és az autó egészében lettek elosztva három csoportban: egy az orrban, egy a farban és egy nagyobb középen, az ülések mögött. Maximális hatótávnak 600km-t ad meg a gyár, ami minden bizonnyal töredékére rövidíthető megfelelő vezetési stílussal…

Mivel minden kerék egymástól teljesen függetlenül hajtott, a fedélzeti számítógép a menetdinamikának megfelelően képes a kerekekre jutó nyomatékot külön-külön szabályozni, így kiváltva a differenciálművet is – ezt „All Wheel Torque Vectoring System” névre keresztelték – s emiatt valószínűleg lenyűgöző kanyarodási képességekkel bír. Hasonlóval találkozhatunk egyébként a Honda Legendben, vagy a BMW-nél is, de ott ezt a kerekek elé szerelt, robotizált tengelykapcsolókkal oldják ezt meg.

Természetesen az elektromos hajtással itt nem a környezettudatosság, vagy az alacsony üzemeltetési költség a cél. Mate Rimac azt mondta: „Hiszek benne, hogy a villamos motor sokkal jobb gép a belsőégésű motoroknál, majdnem minden szempontból – és különösen igaz ez egy sportkocsi esetében”. Nem a levegőbe beszél: miután versenyzésre használt M3-as BMW-jének motorját megfőzte, elektromossá alakította azt. Villanyos E-M3-asát háromszor építette át, majd rájött: Ha már úgysem túl sok eredeti maradt a járgányban, akkor éppenséggel sajátot is gyárthatna.

A Concept_One minden szempontból hihetetlenre sikerült – s mindezt egy olyan országban, ahol nem igazán létezik autóipar. Gyári adatok szerint a csúcsteljesítmény 1088 lóerő, ami félelmetes, 3800Nm-es maximális össznyomatékkal párosul, s így sportmotorokat megszégyenítően, 2,8 mp alatt lő ki állóhelyből és éri el a 100km/h-t. A kétüléses rakéta maximális sebessége 305km/h-ra van korlátozva – ezt azonban kevesen próbálhatják majd ki: csupán 88 darabot fognak gyártani, az első példányok 2013-ban érkeznek, s az árcéduláról egyelőre nincs hír.

forrás: http://www.rimac-automobili.com/

(a cikk a KÁTÉ 2011. novemberi számában jelent meg)

This entry was posted in personal and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *